
JAK ODNALEŹĆ SIĘ W PRACY ZDALNEJ I URZĄDZIĆ KOMFORTOWE HOME OFFICE?
Update 2021: Kiedy pisaliśmy ten artykuł w 2018 roku, nie mogliśmy przewidzieć pandemii COVID-19 i skali izolacji społeczeństwa, zmian w sposobie wykonywania pracy. Dziś czyta się ten tekst zupełnie inaczej, kiedy mamy za sobą prawie 2 lata globalnego Home Office, spotkań na Zoomie w półpiżamach ;) i doświadczeń przekonujących nas, że wiele zawodów może funkcjonować zdalnie przez długie okresy czasu. Mało tego: że mogą tak funkcjonować (z różnym skutkiem) szkoły, uczelnie, przychodnie, administracja. Wszyscy się właściwie do stanu rzeczy przyzwyczaili. A może nie?
Fakty są takie, że pracą zdalną trudni się coraz więcej Polaków. Taka forma aktywności zawodowej wymaga aranżacji pokoju do celów służbowych. A my radzimy: jak stworzyć sobie przytulne miejsce do pracy?
Zacznij od aranżacji pokoju
Miejsce do pracy nie musi być wygospodarowane w oddzielnym pokoju. Jednak zdecydowanie ułatwia to przygotowanie miejsca pracy. Centralnym punktem pracy jest bowiem biurko. Powinno być one ustawione prostopadle do okna. Umieśćmy je w taki sposób, by w trakcie pracy nie przesłaniać sobie ręką obszaru pracy. Jeśli nie mamy takich możliwości przestrzennych, pomyślmy o zakupie rolet czy żaluzji. Dzięki temu praca będzie przyjemniejsza, a nasze oczy nie będą tak szybko się męczyć. Pomoże to nam także w osiągnięciu pełnej koncentracji. Czasem bowiem za oknem mogą dziać się o wiele ciekawsze rzeczy niż to, co mamy do zrobienia w ramach zawodowych obowiązków. Pamiętajmy także o tym, że biurko powinno stać w taki sposób, byśmy mieli widok na wejście do pokoju. Jest to bardzo komfortowe rozwiązanie, które nie wymusza na nas przerywania pracy w momencie, gdy ktoś przychodzi do nas. Wokół biurka możemy też swobodnie rozmieścić regały czy szafki. Ograniczamy w ten sposób czas na podchodzenie do mebli w poszukiwaniu konkretnej książki czy dokumentu.
Jak zdobyć praktyczne biurko?
Definicja idealnego biurka zależy od rodzaju profesji, którą wykonujemy. Do pracy przy komputerze wystarczą nawet mniejsze biurka szkolne. Aby zagwarantować jednak sobie komfort kilkugodzinnej pracy, powinniśmy pomyśleć o meblu, które będzie miała 120-160 cm długości oraz 70-80 cm głębokości. Istotna jest także wysokość, która będzie uzależniona od naszego wzrostu i preferencji. Standardowo przyjęło się, że powinno to być ok. 75 cm. Wyższe osoby powinny natomiast decydować się na biurka o wysokości ok. 80 cm. Praca za biurkiem wymaga też odpowiedniego ułożenia ciała. Prosty kręgosłup, odpowiednie oparcie rąk i swoboda kończyn dolnych to bardzo ważne kwestie. Nie zapominaj też o porządnym oświetleniu miejsca pracy. Światło główne możemy wzmocnić o lampę biurkową, która doświetli nam nasze stanowisko.
Co z organizacją mebli?
Nasz gabinet nie może tylko ograniczać się do biurka. W pracy zdalnej może nam być potrzebne znacznie więcej dokumentów i innych przedmiotów niż tylko to, co mamy na komputerze. Dlatego musimy zadbać o praktyczne meble, o których wspominaliśmy na początku tekstu. Utrzymanie porządku w miejscu pracy także podniesie naszą wydajność. Dlatego pod ręką powinniśmy mieć zawsze najbardziej potrzebne przedmioty. Producenci mebli przygotowali praktyczne meble, które ułatwią nam to zadanie. Możemy zdecydować się na wielofunkcyjne biurko, z licznymi szufladami i szafkami pod blatem. Innym rozwiązaniem będą wszelkiego rodzaju organizery biurkowe, segregatory, czy koszyczki.
Spersonalizuj swój pokój
W trosce o funkcjonalność miejsca do pracy nie możemy zapomnieć o tym, by nasz gabinet oddawał cząstkę nas. Dzięki temu nie tylko będzie nam się lepiej pracowało, ale również każda osoba wchodząca do pokoju od razu będzie mogła poczuć, kim jest osoba pracująca w tym miejscu. Jak możemy wyrazić siebie we własnym gabinecie? Najprościej jest w widocznych miejscach poustawiać gadżety, które są związane z naszymi zainteresowaniami. Na biurku nie może zabraknąć naszych ulubionych ramek zawierających fotografie. Kobiety uwielbiają obecność kwiatów, co wprawia je w lepszy nastrój. Zapaleni hobbyści mogą na ścianach bądź meblach umieścić swoje zdobycze. Mogą to być sportowe koszulki, kolekcje znaczków, samolotów, czy innych figurek. Obecność takich przedmiotów wpływa pozytywnie na naszą pracę. Dzięki temu czujemy się pewnie w naszym miejscu pracy. Ciekawym rozwiązaniem będzie także wykorzystanie plakatów motywacyjnych na ścianach gabinetu. Nie tylko wypełnią one pustkę, ale mogą też motywować do działania. Ramki na twojej ścianie mogą także zawierać piękne ilustracje - na pewno sprawią, że poczujesz się komfortowo, przytulnie i w gotowości do pracy.